Selasa, 28 April 2009

Emas Adalah Pilihan Yang Tepat


Sudah tentu ada diantara anda yang sudah mempunyai simpan emas, samada dinar emas, syiling emas atau jongkong emas (gold bar) atau emas batangan dalam bahasa Indonesia. Tahniah dan syabas untuk anda kerana membuat pilihan yang tepat. Anda juga tentu sudah maklum bahawa nilai wang fiat atau fiat money tidak mempunyai nilai yang kukuh kerana tekanan inflasi. Jika ada diantara anda yang masih belum tahu mengapa kita harus menyimpan emas
menggantikan ringgit, sila rujuk post saya sebelum ini.

Anda boleh teruskan membuat koleksi simpanan anda, sementara menunggu nilai emas yang terbaik untuk anda jual. Atau anda terus menyimpan sebagai harta untuk diwarisi kepada waris-waris anda. Emas ini sebagai asset menggantikan rumah/tanah. Mungkin juga ini adalah anak tangga untuk anda menceburi bidang hartanah pula. Kedua-dua bidang ini, emas dan hartanah yang memberi pulangan yang baik untuk jangkamasa sederhana dan panjang. Anda tak perlu risau. Tetapi untuk memulakan bidang hartanah, anda memerlukan modal yang agak besar, berbanding dengan emas yang boleh dibeli setiap bulan mithalnya 1 dinar sebulan dengan kos RM460.60 (Dinar Kelantan @ 24/04/2009) RM466.00 (Dinar Public @ 24/04/2009)


Sebagaimana hartanah, nilai emas juga sentiasa meningkat dari masa ke semasa, walaupun nilai emas ada turun naik, tetapi penurunannya hanya bersifat sementara dan akan naik semula. Anda boleh lihat cartakitco untuk tempuh 5 tahun atau 10 tahun. Turunnaik nilai emas itu memberi peluang kepada pembeli/pelabur untuk memaksimakan keuntungan. Penurunan nilai emas memberi peluang didagangkan dipasaran emas antarabangsa. Harga emas di Malaysia merujuk kepada harga emas kitco, setelah mengambil kira tukaranringgit dan USD. Anda boleh lihat statistic harga emas di Malaysia dari website Bank Negara Malaysia. Statistic ini adalah untuk Kijang Emas Bullionkepada pembeli/pelabur untuk membeli dengan harga rendah. Kenaikan nilai emas pula memberi peluang kepada pelabur untuk menjual dengan harga tinggi.Harga emas kitco adalah harga emas yang .


Harga Kijang Emas 1oz (31.1gram) pada 18/07/2001 = RM1,082
Harga Kijang Emas 1oz (31.1gram) pada 24/04/2009 = RM3,464


Jika waktu itu anda memiliki 10 keping Kijang Emas dengan nilai RM10,820, sekarang nilainya ialah RM34,640. Kenaikan sebanyak RM2,382 bersamaan 220.15% dalam tempuh kurang 9 tahun. Jika diambil kira sebagai 9 tahun, purata kenaikan sebanyak 24.46% setahun. Ini adalah lebih baik dari pulangan ASB.

Berdasarkan statistic dari BNM, apakah mungkin peningkatan nilai emas akan mengekalkan kenaikannya ditahun-tahun mendatang. Sama-samalah kita tunggu dan lihat.


fiat money, dinar kelantan, dinar public, kitco, BNM

6 ulasan:

  1. amboi...yang cdan nya ka tu?banyaknya..pinau biji mata tengok tu cdan..

    BalasPadam
  2. oit... tu bukan den punya....mungkin ahmad albab yang punya....

    BalasPadam
  3. Errrrr.....kite kawan, kan, kan, kan? Leh mintak 10 keping ke? 10 keping je, tak banyak!

    BalasPadam
  4. 10 pcs PG tu Ahmad Albab yang punya...
    3 pcs Logam Mulia tu... bukan den yang punya....
    mungkin Man Belon punyerr...

    BalasPadam
  5. fuiyo,emas weh..camne ngan amy MAStura atau penerbangan MAS? hoho

    BalasPadam
  6. tq sudi folo ceritakosong ya.

    cantik, mmg ada hajat nak saving cenggitu, tapi modal pun asik tak cukup jer :(

    BalasPadam